Uitstelgedrag

“De administratie doe ik morgen wel.”
Is dat een bekende zin? Wij begrijpen het wel. Het is niet altijd even leuk om je administratie te doen. Die aangifte btw weer te moeten doen of bonnen te verzamelen. Maar uitstelgedrag kost je meer dan je misschien denkt!

Het kost je bijvoorbeeld tijd en geld. Wanneer je dingen uitstelt kost het je uiteindelijk meer tijd om het toch te doen. Vaak omdat je er mee begint maar er ook weer mee stopt of het blijft constant in je hoofd zitten dat je het nog moet doen. Dit kost veel meer energie als het gewoon doen! Waarom kost het je geld? Tijd is al geld en daarbij ben je misschien niet op tijd met je belasting aangifte, waardoor je een boete krijgt en rente moet betalen. Of ben je te laat met een subsidie aanvraag waardoor je hem mis loopt.

Het kan je je professionaliteit kosten. Het staat niet echt professioneel als je na een tijd nog dingen na moet vragen bij je klanten of leveranciers om die factuur te kunnen maken of betalen.

Het kost je ook je gezondheid. Want doordat je uitstelt maar het toch in je hoofd blijft zitten kan dit je stress geven. Stress is een grote oorzaak voor verschillende ziektes.

Het is toch makkelijker om het gewoon meteen te doen?

Tips voor jouw uitstelgedrag

  1. Denk na over welke taken je uitstelt en waarom? Bijvoorbeeld als de btw aangifte voor de deur staat of het betalen van je inkoopfacturen. Heeft het te maken met gebrek aan zelfdiscipline? Met angst? Als je weet waar het vandaan komt kan je er wellicht iets aan doen.
  2. Focus je op één taak. Is het een grote taak? Deel hem dan op in kleinere taken. Vermijd afleidingen tijdens het doen van die taak. Is het je telefoon die je vaak afleid? Zet hem uit of leg hem weg. Merk je dat je aandacht verslapt? Loop even voor een kop koffie of thee en probeer je focus daarna weer te vinden.
  3. Plan een vaste dag in om die “vervelende” taken te doen. Het geeft je meer rust als je weet dat je kan “uitstellen” tot die vaste dag. Daarnaast geeft routine sowieso meer rust.
  4. Zorg dat je alle gegevens, die je nodig hebt voor je taak, bij elkaar hebt. Als je eerst nog moet gaan zoeken naar al die bonnetjes dan raak je sneller gedemotiveerd. Daarbij kost het je minder tijd als je alles compleet hebt.

Merk jij uitstelgedrag? Waar ligt dat dan aan?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *